poniedziałek, 23 stycznia 2017

Laila Shukri "Jestem Żoną Szejka"

Dubaj. Bogactwo, piękne pałace, szybkie samochody i wszechobecny przepych. To tylko przykrywka prawdziwego świata, którą odsłania Laila Shukri w swoich powieściach.

"Jestem Żoną Szejka" to czwarta i najnowsza książka napisana przez Izabelę- tak bowiem przedstawia się nam autorka. Jest nią Polka, która naraża się na ogromne niebezpieczeństwo, pisząc prawdę o życiu w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Trafiła tam dzięki zagranicznemu kontraktowi, na który wyjeżdża z okazji otworzenia nowej filii firmy farmaceutycznej, w której pracuje. W swoich poprzednich powieściach wcielała się w poznane nad Zatoką Perską osoby, opisując ich przeżycia w pierwszej osobie. "Jestem Żoną Szejka" to pierwsza książka, w której Izabela opisała swoje doświadczenia i poglądy, oraz zderzenie z odmiennym światem, jakiego doświadczyła po zamieszkaniu w Emiratach na stałe.



Po przyjeździe, szybko zwróciła na siebie uwagę pewnego szejka. Wbrew woli rodziców oraz ostrzeżeniom szefa i koleżanek z pracy, Izabela zgadza się na ślub i zamieszkuje w ogromnym pałacu. Samir-mąż Izabeli- dba o nią i troszczy się o jej wygodę. Do dyspozycji ma liczną służbę, w tym Malati, czyli swoją osobistą służącą. Spełnia jej prośby za najmniejszym skinieniem. Mąż zabiera Izabelę w egzotyczne podróże, obdarowuje ją drogimi przedmiotami, biżuterią, kosmetykami. Mogłoby się wydawać, że żyje jak księżniczka, a jednak w tle opisuje dramatyczne historie, które dzieją się w tym kraju każdego dnia. 


Pomimo luksusowego życia autorki, musi się ona zmierzać z wieloma przeciwnościami losu. Jej chorobliwie zazdrosny mąż zakazuje jej rozmawiania z innymi mężczyznami, a wychodząc z pałacu, na co rzadko jej pozwala, musi zakrywać się od stóp do głów tradycyjnym ubiorem, noszonym przez kobiety w krajach arabskich. Jednak bardziej wstrząsające dla mnie są wątki z szejkiem Hamidem- bratem szejka Samira, który bez najmniejszego szacunku do kobiety grozi jej śmiercią, gdy ta zachodzi w pierwszą ciążę. Mąż Izabeli, aby ją chronić, wywozi ją na pustynię i oddaje pod opiekę plemieniu Beduinów. Tam spędza kilka dni, podczas gdy Samir wylatuje w ważną podróż służbową. Natomiast szybko wraca, gdy słyszy, że żona go potrzebuje. Mimo że Izabela była ze swoją służącą, czuła się bardzo samotna, dlatego cieszy się na widok swojego męża. Niespodziewanie okazuje się, że muszą uciekać. W długiej podróży przez gorącą pustynię do najbliższej oazy staje się straszna tragedia, którą autorka ciężko przeżywa. Przyznam szczerze, że sama czytałam te parę stron ze łzami w oczach. 


Oprócz swoich osobistych przeżyć Izabela opisuje szokujące fakty na temat kultury arabskiej i zbrodni, jakie się tam dokonują. Omawia między innymi temat małżeństw małych dziewczynek z sędziwymi mężczyznami. U nich normą jest, gdy ośmiolatka wychodzi za mąż za dziewięćdziesięciolatka. A raczej, zostaje zmuszana pod groźbą śmierci ze strony swoich rodzin. Także temat morderstw honorowych niemało mną wstrząsnął. Młoda dziewczyna, porwana i zgwałcona, została na koniec zabita przez bliskich, ponieważ w islamie, to kobieta jest winna tego typu zbrodniom. Handel ludźmi także został opisany w tej książce. Autorka nie zapomniała też o temacie tzw. państwa islamskiego oraz jego roli w świecie islamu. 


Ostatni rozdział książki jest idealnym podsumowaniem wszystkiego, co wcześniej przeczytałam.Są to najbardziej wzruszające zdania, relacje autorki z rodziną, mężem, wątpliwości co do tego, czy aby na pewno dobrze postąpiła, wychodząc za mąż za szejka. Po zamknięciu książki poczułam wewnętrzną pustkę. Powieść ta została napisana w taki sposób, że czułam, jakbym sama brała udział w opisywanych wydarzeniach, a przynajmniej obserwowała je z bliska. Bogate opisy i przemyślenia Izabeli pozwoliły poznać ją bliżej. Szanuję jej poświęcenie, bo bardzo bała się wydawać książki poruszające tematy, uznawane za tabu w krajach arabskich. Nie powinno się o tym mówić głośno. Nie było to łatwe, ponieważ ochrona nie ustępowała nawet na chwilę, Izabela była obserwowana z każdej strony. 


Na początku wydawało mi się, że jako zakochana żona szejka, będzie ukrywała prawdę o tym świecie, popierając czyny swojego męża wobec niej. Jednak autorka przedstawia swoje tamtejsze życie zarówno z dobrej, jak i złej strony. Szanuję ją za to i planuję zakup jej poprzednich książek. Swoją drogą, nie mogę nie wspomnieć o okładce, która jest po prostu śliczna, oraz języku, jakim posługuje się autorka. Każdym zdaniem zaciekawia coraz bardziej. Polecam wszystkim!


Facebook: Juliabloger
Instagram: juliaalicjaa
Vinted: juliaalicja
Snapchat: juliaalicjaa

23 komentarze:

  1. Cudowne tulipany!:P♥ Bardzo kojarzy mi sie okladka z filmem (jest tez ksiazka ) kwiat pustyni! Rewelayjny post,jesli nie ogladalas to z calego serca narawde POLECAM!!♥ xoxo
    wiktoria-kozlowicz.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pamiętam tę książkę sprzed paru lat, jak ją podkradałam mamie! ;)

      Usuń
  2. Pewnie czytałabym, ale nie sama z siebie ;) Poza tym nim sięgnę po książki tego typu chyba wolałabym najpierw poznać kulturę tamtych rejonów, a na Koran obecnie nie mam czasu :c
    drewniany-most.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Koran to już hardcore, kiedyś czytałam ;)
      Ta książka zawiera najważniejsze aspekty życia w islamie, podstawowe pojęcia, zasady. Naprawdę polecam :)

      Usuń
  3. Prezentuje się na prawdę świetnie ;) Szkoda, że my nie możemy się zmotywować i od 5 miesięcy nic nie czytamy :/ Ehh czas zacząć! Buziaki ;*

    OdpowiedzUsuń
  4. O kurczę, powiem Ci szczerze z ręką na sercu, że przeczuwam dobrą książką i mam już kolejną "lekturę" do przeczytania po maturce. Idealnie moje klimaty. Pozdrawiam ciepło:*

    OdpowiedzUsuń
  5. chyba się zdecyduje na przeczytanie tej książki ;)

    OdpowiedzUsuń
  6. Brzmi ciekawie,koniecznie muszę ją przeczytać.

    Zapraszam do mnie!

    OdpowiedzUsuń
  7. Ciekawi mnie co się stało podczas tej ucieczki. Książka wydaje się naprawdę ciekawa i gdy tylko będę w bibliotece natychmiast ją wypożyczę. Cieszę się że są ludzie, którzy mimo, że się boją, mówią otwarcie i tym co myślą i podziwiam ją.
    Mój blog♡

    OdpowiedzUsuń
  8. wydaje się być bardzo fajna :)
    http://swieciedziewczyn.blogspot.com/ zapraszamy do nas :*

    OdpowiedzUsuń
  9. Słyszałam o tej książce ponoć jest mega ale muszę ją dopiero przeczytać :)
    Brakuje mi mało do 100 obserwatorów pomożesz?
    Obserwuje- Czekam na kolejne posty !!!
    Zapraszam do mnie -klik

    OdpowiedzUsuń
  10. Na pewno przeczytam bo zapowiada się świetna książka

    OdpowiedzUsuń
  11. Książka naprawdę ciekawie się zapowiada! Chyba będę musiała po nią sięgnąć! :)
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  12. Nie czytałam tej książki :)
    Pozdrawiam!

    lublins.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  13. Bardzo lubię takie książki i na pewno po nią sięgnę.
    Pozdrawiam i obserwuje :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Nie czytałam jeszcze :) Ale chyba się na nią skuszę :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Uwielbiam takie książki, słyszałam już o niej i chyba w końcu ją zakupię! :)

    http://abonentpozazasiegiem.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  16. Powiem szczerze że gdybym spotkała ją na półce w sklepie nie sięgnęłabym po nią na pewno , bo tematyka zdaje się nie być moja ;) Ale po Twoim wpisie z ogromną checią bym ją przeczytała ! Niech no ja tylko Mroza skończę czytac to na pewno zaopatrzę się w tą książkę ;)
    Buziak ;*

    OdpowiedzUsuń
  17. Piękny Blog *.*
    Masz Talent <3!
    Co powiesz na wspólna obs ? :)

    http://believeinhimselfx33.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  18. I really love books, so I enjoyed in this post. It's great.
    I'm first time on your blog and I like it.

    Gotičarka

    OdpowiedzUsuń
  19. wonderful book! It seems really interesting and touches on a pretty important topic.
    Would you like to follow each other? Follow me on Blog and Google+ and I'll follow you back!
    www.recklessdiary.ru

    OdpowiedzUsuń
  20. Moja mama czytała te książkę i bardzo mi polecała. Też czytała ja ze łzami w oczach więc chyba się skuszę

    >> VANILLIA96.BLOGSPOT.COM <<

    OdpowiedzUsuń
  21. Chętnie przeczytam tę książkę. Zachęciłaś mnie jej opisem :)
    Pozdrawiam,
    EGZEMPLARZ, MÓJ BLOG

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za każdy komentarz! To dla mnie ogromna motywacja! :)